Sunday, August 21, 2011

Love Food Hate Waste

Assalamualaikum ,



rakyat negara lain mati disebabkan kelaparan , rakyat kite mati sebab kekenyanganTabiat pemakanan rakyat Malaysia menyebabkan sejumlah 930 tan makanan dibazirkan setiap hari kerana tidak dimakan.
Jumlah itu bersamaan dengan membuang sebanyak 93,000 beg beras 10 kilogram (kg) setiap hari. tambah pulak bulan ramadhan nie.


kat Malaysia memang terkenal dengan pembaziran nye. kite amik contoh ... hmmm. ok tak payah pegi jauh jauh , tengok pembaziran kat rumah aku jelah eh. pegi bazaar beli macam macam. kuih muih 2 3 jenis. (abah yang beli , rambang mate , sume nampak sedap. aku dah berape minggu tak pegi bazaar)  dengan murtabak nye lauk pauk lagi mi laksa . makan 2 orang saje. fuhh memang tak habis. nak bawak ke sahur? banyak mane sangat lah makan sambil mate terkebil kebil toh. =='






dah tengok video toh? orang orang kat Somalia , Afrika . punye lah kurus kering sampai nampak tulang. aku  kita? dipenuhi lemak. aku rase macam nak transfrer je lemak lemak aku nie kat dorang. kesiann kan. toh pon kalau boleh lah. and child dies every six minutes. 


kalau nak menderma :


ISLAMIC RELIEF MALAYSIA
Address: 31-7, Jalan SP2/1,Taman Serdang Perdana, 43300 Seri Kembangan, Selangor, Malaysia
Email: info@irmblog.org
Telephone: +603 8948 6334
Fax: +603 8948 7339

Maybank: 5621 4270 8704
CIMB : 1259 0000 804 058

1 comment: